Зворотний азимут – напрям протилежний поточному азимуту вашого руху, необхідний для повернення у вихідну точку.
До цього моменту ми використовували лише два стовпчики нашого журналу пересування, залишаючи третій порожнім. Передбачений він для внесення зворотного азимуту на той випадок, якщо ви не зможете рухатися вперед обраним азимутом, захочете повернутися до точки початку маневру, або й взагалі повернутися до вихідної точки маршруту.
Для визначення зворотного азимута працюють два правила:
- Якщо вихідний азимут менше ніж 180° – до нього треба додати 180 для отримання зворотного азимута.
- Якщо вихідний азимут більше ніж 180° – від нього треба відняти 180 для отримання зворотного азимута.
Тут, здавалося б все просто. Якщо у вас нема проблем з математикою то ви легко порахуєте зворотний азимут для основних румбів. Коли ж справа доходить по проміжних азимутів типу 16°, 128°, 215°, 321°, а голова і без того зайнята підрахунком кроків – подібні розрахунки даються вже не так швидко й просто. Навіть спрощений метод, коли до вихідного азимута додається\віднімається 200, а потім показник коригується на 20° задля отримання 180 під час примітивної навігації працює те завжди просто.
Тому я використовую графічний метод, який взагалі не потребує ніяких розрахунків. Оскільки компас та записник Rite in the Rain №935 в ході примітивної навігації й так вже знаходяться в руках, то можна скористатися ними для вирішення і цього завдання.

- Відкиньте обкладинку записника і прикладіть її до безеля компаса. Якщо ви не пошкодили, чи не різали край обкладинки навмисне, то він має прямий контур. Це той самий кут в 180°.
- Сумістіть відмітку вихідного азимута з віссю компаса. На фото вище для прикладу використовується азимут 240°.
- Прослідкуйте за значенням на яке вказує прямий край обкладинки на протилежному боці безеля. На прикладі вище це буде 60°. Це і є зворотний азимут, який вас цікавив.
- За потреби перерахуйте значення, використовуючи правила вище, аби впевнитися у правильності результату.
Таким само чином можна визначити зворотний азимут для відрізків шляху, які ви хочете пройти у зворотному напрямку. За потреби так само можна визначити і заповнити зворотний азимут для всього третього стовпчика вашого журналу пересування, та пройти весь маршрут задля повернення у вихідну точку.
Продовжуючи приклад з нашої попередньої публікації, журнал пересування в такому випадку отримає наступний вигляд.
Азимут (°) | Відстань (м.) | Зворотний азимут (°) |
240 | 100 | |
310 | 50 | |
240 | 150 | |
150 | 50 | |
240 | 100 | |
Обвуглене дерево | ||
180 | 25 | 0 |
240 | 50 | 60 |
0 | 25 | 180 |
240 | 50 | 60 |
Ведення журналу пересування в такому форматі дозволяє з легкістю рухатися маршрутом у двох напрямках, а також економити рядки при розвідуванні місцевості.
Тож тепер ви знаєте що таке зворотний азимут, як його можна вирахувати, і як він фіксується в журналі пересування. Далі ми узагальнимо ці знання маневруванням та способами його здійснення у примітивній навігації.
Залишити відповідь