Привернення уваги – третій етап алгоритму базової підтримки життя Basic Life Support (BLS), якому ми приділяємо увагу сьогодні.
Важливо!
Ознайомлення із матеріалом нижче не зробить вас експертом з надання першої допомоги! Мета цього матеріалу – викликати інтерес до самостійного вивчення, та виправити розповсюджені помилки. Відпрацювання якісних навичок надання першої допомоги потребує залучення компетентних інструкторів, симуляційного матеріалу та манекенів.
Якщо на попередньому етапі алгоритму базової підтримки життя Basic Life Support (BLS) перевірка свідомості дала негативний результат – саме час заручитися підтримкою людей навколо.
Більшість нещасних випадків на вулицях населених пунктів так чи інакше привертають увагу перехожих, з яких доволі швидко формується натовп спостерігачів. Байдужі люди найчастіше не зупиняються і йдуть повз, швидко залишаючи місце пригоди. Ті ж, хто спостерігає можуть не допомагати з наступних причин:
- Відсутність знань як саме допомогти – представники цієї категорії часто якщо і діють, то починають підіймати чи трясти потерпілого, тягнуть його кудись, роздають ляпаси тощо. Про недопустимість таких дій ми вже писали раніше.
- Небажання нести відповідальність – люди цієї категорії бачать ситуацію переважно зі сторони ризику бути покараними за свої дії у випадку негативного її завершення. Вони побоюються бути “крайніми”. До цієї ж категорії належать люди, які ставлять питання “А чому я?”.
- Бажання бути свідком розв’язки – представників цієї категорії ситуація цікавить своєю невизначеністю: “дихає чи не дихає?”, “викликали швидку, чи ще не викликали?”, “доживе до приїзду, чи не доживе?”. Коли ситуація стає більш визначеною чи передбачуваною вони швидко втрачають зацікавленість та залишають місце події.
Подальша підтримка життя у непритомного потерпілого може вимагати участі кількох осіб, дії яких вам доведеться координувати. Тому сміливо можете перекласти частину цих дій на людей, які відгукнуться на ваш поклик. Якщо ці люди вже свідомо залишилися на місці події, то хай не просто спостерігають, а долучаються до надання допомоги.
Кілька порад нижче дозволять вам зробити привернення уваги ефективнішим.
- Приверніть увагу криком “Допоможіть, тут людина непритомна!”. Ви ж вже однозначно встановили цей факт на етапі перевірки свідомості. Поширена фраза “людині погано” не сприймається як критична ситуація в силу своєї невизначеності. При фразі “погано” ми уявляємо скоріше нудоту, блювання, проблеми з артеріальним тиском, отруєння, сп’яніння тощо. В той час як “непритомність” чітко вказує на те, що ситуація явно серйозніша ніж нудота, і ймовірніше приверне увагу.
- Не використовуйте узагальнені звертання типу “хтось” чи “хто-небудь”. Поклик “Викличте хтось швидку” буде виконаний або кількома людьми одночасно, або, що більш вірогідно, ніким.
- Звертайтеся до конкретних людей! “Дівчино, ви (можете навіть вказати жестом), будь ласка, викличте швидку”. Цей метод добре працює на тих, хто побоюючись відповідальності, стояв осторонь раніше. Особисті звернення також допомагають координувати зусилля. Вказавши на людину, яка викликатиме швидку, вам не доведеться відповідати на питання “Чи викликав хтось швидку?” надалі.
- Привернення уваги можна адресувати не лише людям, що стоять осторонь, а й тим, хто відверто заважає. Представників першої категорії, що описана вище, можна відправити на пошуки аптечки, на зустріч швидкій, на пошуки найближчої таблички з назвою вулиці і номером будинку тощо. Так вони хоча б не зашкодять потерпілому, а ви зможете діяти за алгоритмом BLS. Так само можна зайняти і родичів чи близьких потерпілого. Їм ні до чого бачити, як ви перевіряєте дихання, чи проводите серцево-легеневу реанімацію небайдужій їм людині
- Говоріть максимально коротко і конкретно, навіть якщо це очевидно. У стресовій ситуації люди губляться, і ваша фраза “наберіть сто три” легко може перетворитися з “103” на “1003” в телефоні помічника. Тому формулювання “один-нуль-три” буде дієвішим.
- Привернення уваги людей, що не є свідками подій завжди починайте з контексту! Питання типу “можна скористатися вашою аптечкою?” логічно викличе зустрічне питання “А навіщо?”. Не втрачайте час на розгорнуті діалоги. Тож “За рогом людина втратила свідомість. Можна скористатися вашою аптечкою?” – це коротше та інформативніше формулювання питання, що одразу доносить контекст і ступінь критичності.
- Будьте ввічливими та інструктуйте людей, а не наказуйте їм.
- Якщо людина відмовляється виконувати будь-які дії: викликати швидку, давати аптечку тощо – не гайте часу на вмовляння і не озвучуйте своїх оцінок. Переходьте до привернення уваги наступної людини. Доволі часто, люди, що відмовляють, можуть передумати поки ви ще поряд. Особливо якщо ви не забули занурити їх у контекст перед цим.
Сподіваємося ці поради зроблять ваше привернення уваги ефективнішим, зекономлять вам час та підвищать шанси потерпілого на виживання до прибуття кваліфікованого медичного персоналу.
Щиро дякуємо інструкторам ЦСП Юрію Кривоносу та Олегу Картавому за допомогу у підготовці цього матеріалу. Якщо ви хочете дізнатися про алгоритм BLS та інші аспекти базової підтримки життя Basic Life Support (BLS) детальніше – залишайтеся з нами, а ще краще пройдіть курс “Надання першої невідкладної допомоги” у Центрі Спеціальної Підготовки та отримайте сертифікат, що підтверджує ваші знання та вміння. Ознайомитися з розкладом курсів, вартістю та іншими деталями можна на сайті Центру Спеціальної Підготовки – 1aid.com.ua.
Залишити відповідь