Вузол Прусика

Вузол Прусика – один з найрозповсюдженіших вузлів, що самостійно схоплюються при навантаженні та ковзають вздовж мотузки без нього.

В попередніх статтях розділу “Вузли та плетення” ми вже розглядали різноманітні фрикційні вузли та петлі, які затягуються чи не затягуються при зусиллі. Сьогодні розглянемо ще одне сімейство вузлів – вузли, що схоплюються, й звернемо увагу на вузол Прусика, як типового представника цього сімейства.

Вузол, що названий на честь свого винахідника, австрійця Карла Прусика ( karl Prusik) – це вузол, здатний вільно просуватися вздовж мотузки без навантаження та миттєво схоплювати мотузку у випадку появи навантаження. Через цю властивість його здебільшого використовують як страхувальний вузол під час спускання мотузкою, при руху вгору вздовж мотузки, чи задля блокування прогресу при протягуванні мотузки через системи блоків. Тобто цей вузол частково здатний замінити вам затискач та жумар при висотних чи рятувальних роботах.

До відчутних переваг цього вузла також варто віднести й той факт, що на відміну від багатьох механічних пристроїв (кролів, жумарів, тіблока тощо) він істотно менше зношує та пошкоджує основну мотузку. Він також однаково ефективно працює у двох напрямках, що дозволяє швидко переходити від підіймання до спуску й навпаки.

Задля коректної роботи та отримання достатнього тертя вузол має в’язатися на мотузці, діаметр якої менший за діаметр основної мотузки. Для прикладу на основній мотузці діаметром 9-14 міліметрів вузол Прусика рекомендують в’язати на допоміжному шнурі діаметром 6-7 міліметрів.

Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

Задля в’язання цього вузла нам знадобиться замкнена петля з допоміжного шнура. Нижче я використовуватиму петлю, утворену з репшнура з довжиною 1,2 метра і діаметром 6 міліметрів, кінці якої зрощені вузлом грейпвайн.

До слова, такі петлі, саме через повсякчасне використання для в’язання вузла Прусика й самі називаються “прусиками”.

Як в’язати вузол Прусика

  1. Оберіть місце на мотузці

    Визначте на основній мотузці місце, де в’язатимете вузол Прусика та прикладіть вашу замкнену петлю з допоміжного шнура поверх неї.
    Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  2. Обнесіть петлю довкола мотузки перший раз (початок)

    Схопіться за вузол грейпвайн, яким зрощені кінці вашої петлі, та почніть обносити його довкола основної мотузки.Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  3. Обнесіть петлю довкола мотузки перший раз (завершення)

    Обнесіть вузол грейпвайн довкола мотузки один повний оберт, результат чого показано на фото нижче.Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  4. Обнесіть петлю довкола мотузки другий раз (початок)

    Перехопіться за вузол грейпвайн та продовжуйте обносити його довкола мотузки другий раз.Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  5. Обнесіть петлю довкола мотузки другий раз (завершення)

    Завершіть другий повний оберт петлі довкола мотузки.Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  6. Обнесіть петлю довкола мотузки третій раз (початок)

    Обнесіть вузол довкола основної мотузки ще раз, для чого продовжуйте крутити вузол далі.
    Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  7. Обнесіть петлю довкола мотузки третій раз (завершення)

    На третьому оберті пропустіть вузол грейпвайн крізь петлю, яка була утворена допоміжним шнуром ще на першому оберті довкола основної мотузки. Зверніть увагу на три пари обертів, що зараз знаходяться по обидва боки від вузла грейпвайн. Слідкуйте аби оберти шнура в них рухалися суворо паралельно та не мали жодних перетинів.
    Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

  8. Виберіть вільний шнур та посуньте вузол

    Потягніть за вузол грейпвайн задля затягування допоміжного шнура довкола основної мотузки. Змістіть вузол грейпвайн в один бік, аби надалі карабіни, пропущені крізь петлю з допоміжного шнура, не розміщувалися поверх цього вузла. Це підвищить надійність вузла, та не дозволить навантаженням впливати на мотузку всередині грейпвайна.
    Вузол Прусика - secretsquirrel.com.ua

Кількість обертів, що утворюють вузол Прусика залежить від контексту застосування. Один-два оберти зазвичай протравлюються без схоплювання, або схоплюються з суттєвою затримкою. Тому на жорстких мотузках бажано використовувати три та більше обертів. На мокрих, й тим паче обледенілих мотузках, кількість обертів з кожного боку має бути асиметричною: два-три оберти знизу й один-два зверху у напрямку руху. Асиметричність створює додаткове перекошування вузла й покращує схоплювання. Що правда, для цього спочатку доведеться зав’язати вузол Прусика витком допоміжного шнура, а вже потім зростити його кінці в петлю вузлом грейпвайн.

Якщо ви плануєте використовувати вузол Прусика під час спускання\підіймання мотузкою, то пам’ятайте, що просувати вузол вздовж неї варто утримуючи мотузку лише двома пальцями вище чи нижче залежно від напрямку руху. Ні в якому разі не охоплюйте вузол Прусика всією долонею! При неочікуваному ривку ви ризикуєте рефлекторно стиснути долоню, притискаючи шнур до основної мотузки під час руху. Так вузол не схопиться, а ви ризикуєте зірватися через перетирання допоміжного шнура об основну мотузку. Ця неуважність може коштувати вам здоров’я і навіть життя!

Пам’ятайте також і про довжину петлі-прусика. Слідкуйте аби вузол Прусика після схоплювання не знаходився поза зоною вашої досяжності. Якщо петля занадто довга – ви не зможете дотягнутися до вузла, аби послабити його. Також якщо плануєте кріпити до петлі карабін вашої індивідуальної страхувальної системи (ІСС) – слідкуйте аби він не перетискав вузол грейпвайн. Обов’язково посувайте цей вузол на один з боків, як показано на завершальному фото.

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *