Сигнали земля-повітря – повнозначні сигнали для повітряних суден, що інформують про ваш статус, які можна передавати за допомогою сигнальних панелей,
В одній з попередніх публікацій я вже розповідав про саморобну сигнальну панель SSQ MPIL (Marking Panel Individual Lightweight), яку я приготував для привернення уваги на випадок надзвичайних ситуацій. В тій публікації я також згадував, що окрім власне привернення уваги, з її допомогою можна передавати певні сигнали земля-повітря. Про них мова й піде далі.

Сигнали земля-повітря, що передаються за допомогою сигнальної панелі, можуть здатися вам анахронізмом. Люди вже давно придумали радіостанції, мобільні та супутникові телефони, різноманітні GPS маяки та трекери. І хоча сигнали земля-повітря розроблялися та активно застосовувалися ще до того, як всі ці технічні засоби стали загальнодоступними, сенс їх використовувати зберігається й досі.
Якщо ви загубилися десь на суходолі чи в морі, і для ваших пошуків залучили авіацію – вам дуже пощастило. Повітряні судна суттєво прискорюють пошуки та підвищують ваші шанси бути знайденим. Але пошуково-рятувальними такі заходи називають не просто так.
Після того як вас знайшли, тобто ідентифікували ваше місце розташування чи координати, вас ще необхідно врятувати. Здебільшого для цього ще може знадобитися огляд, надання медичної допомоги, підготовка до транспортування і власне евакуація.
В кіно фінал пошуково-рятувальних операцій здебільшого виглядає наступним чином: прилітає гелікоптер, сідає недалеко від місця розташування героїв, з нього виходять рятувальники після чого героїв вантажать на борт. В реальності ж авіація сильно допомагає з пошуками, а от в порятунку її можливості сильно обмежені через особливості самих повітряних суден.
Так у більшості повітряних суден є такі обмеження як діаметр основного ротора, розмах крил, мінімальна довжина злітно-посадкової смуги та тип її покриття. Через них пілот, у більшості випадків, не зможе посадити свою машину поряд із вами. Для прикладу аби посадити в польових умовах гелікоптер Мі-2 вам знадобиться пласка ділянка місцевості діаметром понад 14,5 метрів. Для Мі-8 діаметр такої ділянки має перевищувати вже 21,5 метрів. Відповідну для літаків смугу в польових умовах годі й шукати.
Якщо спробуєте пошукати такі ділянки десь посеред лісу, чи у горах, то швидко зрозумієте, що це не так вже й просто. Крім цього, не треба забувати й про погодні умови, домінантні вітри та інші особливості ландшафту. Знайти вас може й не спеціалізована пошуково-рятувальна техніка, обладнана лебідками та ношами, а й звичайні борти цивільної авіації, які доволі часто залучають до пошуків.
Це все я розповідаю аби сформувати ваші очікування відповідним чином. Тож не сподівайтеся, що будь-який борт буде намагатися сідати, аби забрати вас на борт. Натомість найімовірніше, вам просто помахають крилами й зникнуть за горизонтом. І це нормально. Помах крилами – це міжнародний сигнал вітання та отримання вашого повідомлення. Пілот позначить ваше розташування і передасть його силам, які будуть відправлені для вашого порятунку.
Але поки борт знаходиться поряд з вами ви можете передати йому додаткову інформацію про свій статус чи потреби, використовуючи сигнальну панель та відповідні сигнали земля-повітря.
В таблиці нижче наведені сигнали земля-повітря, затверджені Громадським повітряним патрулем США (Civil Air Patrol). Ця некомерційна організація, що є прямим резервом Військово-повітряних Сил США (US Air Force), на волонтерських засадах займається підготовкою ентузіастів авіації, авіакосмічними дослідженнями, надзвичайними кур’єрськими перевезеннями, долучається до пошуково-рятувальних операцій та ліквідації наслідків стихійних лих.
Для облаштування сигналу земля-повітря вам здебільшого знадобиться три поверхні: дві з них вам забезпечать сторони сигнальної панелі, забарвлені в різні кольори, а третю – контрастна поверхня навколишнього середовища. Для простоти використання розглядайте вашу панель як квадрат, що поділений на 9 однакових секцій.
Сигнал | Значення на суходолі | Значення на морі |
![]() |
Рухаємося в цьому напрямку | Дрейф |
![]() |
Необхідні протималярійні препарати (хінін) |
Необхідний захист від сонця
|
![]() |
Потрібний теплий одяг |
Потрібен рятувальний костюм чи одяг
|
![]() |
Літак придатний до польотів, необхідні інструменти | |
![]() |
Потрібна їжа чи вода | |
![]() |
Літак придатний до польотів, необхідні паливо та масла | – |
![]() |
Потрібна медична допомога | |
![]() |
Потрібні медичні припаси | |
![]() |
Потрібне спорядження. Доповнюється додатковими сигналами | |
![]() |
Вкажіть напрям на цивілізацію |
Вкажіть напрям до рятувального борту
|
![]() |
Чи чекати нам рятувального літака? |
Повідомте рятувальникам моє положення
|
![]() |
Посадка безпечна. Стрілка вказує напрям заходу на посадку. | |
![]() |
Посадка небезпечна. Не робити спроб посадки. |
Як ви можете бачити, сигнальна панель SSQ MPIL добре підходить для облаштування більшості сигналів земля-повітря, і дозволяє не просто позначити своє розташування, чи привернути увагу, але й передати екіпажу пошукового повітряного судна додаткову статусну інформацію чи зробити запит на необхідні ресурси чи обладнання. Так у наземних пошуково-рятувальних загонів буде більше інформації, аби відповідним чином підготуватися перед виходом на ваш порятунок.
Джерела та пов’язаний контент
Civil Air Patrol Emergency Services Resources – Ground to Air Signals
Залишити відповідь