ComBat Games – спрощена версія українського бойового застосунку для навігації та покращення ситуативної обізнаності ComBat Vision.
В наших оглядах захисного кейса JuggernautCase SLEEV я згадував, що смартфони на полі бою частіше є апаратною платформою складніших систем, й використовуються разом зі спеціалізованим програмним забезпеченням для управління, координації та покращення ситуативної обізнаності.
Так, на фото та промо матеріалах того ж JuggernautCase часто можна помітити застосунок під назвою TAK (Tactical Assault Kit) чи ATAK (Adroid Tactical Assault Kit), розроблене дослідницькою лабораторією ВПС США (Air Force Research Lab) ще у 2010 році. Це картографічний застосунок для операційної системи Google Android (також доступна версія і для Windows), здатний забезпечувати розвідку наземних сил супротивника, точне цілевказання, навігацію і загальну ситуативну обізнаність союзних сил.
Цей застосунок дозволяє орієнтуватися на місцевості з використанням GPS та карт Національної агенції Геопросторової розвідки (National Geospatial-Intelligence Agency), поверх яких в реальному часі накладаються шари, що показують об’єкти та події. TAK також має велику кількість розширень та плагінів, які відповідають за специфічні види активностей, наприклад: навігації під час парашутних стрибків, цілевказання і керування артилерійськими\авіаційними ударами, виклику медичної евакуації тощо, для чого використовуються поточні протоколи НАТО.
TAK та його розширення – це доволі ізольована екосистема, з доволі обмеженою кількістю організацій та підрядників, що мають до неї доступ. Хоча зараз його все частіше почали застосовувати не лише в бойових підрозділах, але й для координації зусиль підрозділів сил правопорядку, і навіть діяльності волонтерських організацій при ліквідації наслідків масштабних катаклізмів. І хоча відкрита версія TAK (Team Awareness Kit) для невійськового застосування давно майоріла в планах розробників, знайти та ознайомитися з нею мені наразі не вдалося. Поки ж її функціональні можливості можна оцінити по відео нижче з офіційного youtube-каналу.
Але, TAK – не єдиний застосунок такого призначення. І з гордістю маю сказати, що силами українських розробників з нуля був створений його вітчизняний аналог – система покращення ситуативної обізнаності на полі бою ComBat та оптичного термінала розвідки Combat Vision. Суть та призначення цього застосунку дуже схожі на TAK, а суттєво відрізняються лише інтерфейси. Що ComBat Vision, що ComBat вже пройшли хрещення реальними бойовими діями на Донбасі, і зарекомендували себе як ефективні рішення для розвідки та координації, що суттєво прискорюють та полегшують комунікацію.
З метою забезпечення операційної безпеки будь-хто, звісно, не може отримати доступ до бойових ComBat та ComBat Vision, але познайомитися з частиною їх можливостей все-таки можна. І зробити це дозволяє ComBat Games – спрощена версія застосунку для військово-спортивних заходів та таких видів активності як страйкбол, пейнтбол, лазертег тощо. Специфіка цих видів діяльності все ж помітна у певних нюансах, зокрема сутностях “Гра”, “Команда”, “Сторона” й особливостях взаємодії із ними. Але, загалом, ComBat Games можна застосувати й до ширшого кола сценаріїв, як то прокладення туристичних маршрутів, планування експедицій, координації пошуково-рятувальних операцій тощо.
В TAK всі дії з підготовки офлайн мап, планування дій, організації учасників тощо можуть бути виконані безпосередньо зі смартфона, а вся інформація збирається в так званий Mission Pack. В ComBat Games же зберігається чіткий поділ на Server (вебсайт) та Client (Android-застосунок), і кожній частині відведені певні функції. Так що пропоную познайомитися з ними по черзі.
ComBat Games Server
Серверна частина ComBat Games відповідає переважно за обробку мап та структурування системи даних, що згодом використовуватимуть застосунки на смартфонах. Для роботи із сервером використовується сайт games.combat.vision де можна зареєструвати обліковий запис, завантажити застосунок для встановлення на смартфон, ознайомитися з документацією та спланувати майбутній захід. Для цього вам доведеться підготувати відповідну структуру даних, до якої входять наступні сутності.
- Полігони – це певного роду райони операцій, мапи місцевості, що створені за допомогою відкритих картографічних сервісів чи користувацьких файлів.
- Ігри – це певна операція, одноразове використання полігону. Один і той самий полігон може використовуватися для організації однієї чи кількох ігор. Також різні ігри на одному полігоні можуть мати повторювані, чи свої власні умови, завдання, різних учасників тощо. Відповідно, аби під кожну гру не готувати одні й ті самі мапи під різноманітні сценарії й існує така сутність як гра. Ігри також прив’язані до певного часу, тож окрім дати проведення, по іграх також можна переглядати різноманітні журнали, що дозволять відновити хронологію подій.
- Сторони – в рамках однієї гри в оперативному районі (полігоні) може діяти одне чи кілька угрупувань. Залежно від сценарію гри чи завдань операції, угрупування можуть співпрацювати, змагатися чи відкрито протистояти одна одній, бути налаштовані нейтрально чи лояльно одна до одної або переслідувати власні інтереси. Ці інтереси реалізуються сторонами. На мапах в застосунку союзники показуються лише якщо вони належать до однієї сторони.
- Команди – якщо сторони визначені глобальними інтересами угрупувань на стратегічному рівні, то команди представляють їх на тактичному рівні. Ці сутності використовуються для побудови ієрархій та ланцюгів командування всередині сторін, а також контролю та координації її учасників.
Зрозуміло, що вказана структура і її організація найбільш релевантна для військово-спортивних заходів, проте якщо дещо абстрагуватися, то її можна адаптувати й під інші потреби. Наприклад, для проведення пошуково-рятувальних операцій вам знадобиться район пошуків (полігон), для кожного дня пошуків не зайвими будуть окремі журнали (ігри) учасники будуть об’єднані спільною метою (належати одній стороні), але будуть організовуватися відповідно до завдань чи секторів пошуку (команди).
В загальних рисах структура, думаю, зрозуміла. Тому пропоную познайомитися з тим, як вона створюється на сервері ComBat Games.
Полігони
Для управління полігонами сайт має відповідну вкладку, де можна познайомитися зі списком наявних полігонів. Під ваші потреби більшість з них навряд чи підійде, тому знадобиться створювати свій. Робиться це за допомогою “+” у правому верхньому кутку цієї вкладки. Полігони, як і інші сутності в Comabat Games, можуть бути як загальнодоступними, так і приватними. Приватні сутності приховуються зі списку загальнодоступних сутностей. Цей параметр налаштовується в деталях самого полігону.
Після того як ви привласните полігону ім’я, країну і точний опис (необов’язково), вебсайт запропонує вам створити для нього базову мапу. Зробити це можна за допомогою відкритих джерел, що включають мапи Google Roadmap, Google Satellite, Google Terrain, Google Hybrid, OpenStreetMap, OpenTopoMap, WikiMapia Hybrid, Yandex Satellite. Також можете використати власний файл мапи з геоприв’язкою його кутів.
Якщо ви використовуєте відкриті джерела, то мапи одного полігону можуть мати кілька шарів (див. фото вище) з мапами у різних масштабах. Ця особливість дозволить вам згодом перемикатися між цими шарами в мобільному застосунку, або буде змінювати джерело мапи залежно від обраного масштабу. Деякі ділянки цієї мапи можуть бути деталізовані супутниковими знімками, що доволі зручно.
Після вибору оперативного району та необхідних масштабів\шарів, сервер ComBat Games перейде до нарізання фрагментів відповідних карт (тайлів) з окремих джерел. Після закінчення цього процесу ви отримаєте відповідне повідомлення і зможете переглядати свій полігон на сервері. Також ви зможете завантажити його у вигляді архіву, що дозволить перенести дані на смартфони у випадку, якщо у вас відсутнє підключення до бездротових мереж, чи ви обмежені в обсягах\швидкості передачі даних.
Ігри
Полігон за своєю суттю це лише набір шарів та фрагментів мап, і не може використовуватися в застосунку ізольовано. Тому, в доповнення до нього, вам знадобиться також створити й гру.
В деталях гри вам доведеться вказати назву, дату її проведення, обрати відповідний полігон, а також написати для її учасників короткий опис. Це може бути сценарій, збір правил чи коротка передісторія, але ця інформація пізніше буде доступна кожному учаснику, який приєднається до гри зі свого застосунку ComBat Games.
Окрім базових деталей та прив’язки до полігону, залежно від ваших потреб на рівні гри ви також можете створити одну чи кілька сторін. Про їх призначення я вже писав вище, але мінімум одна сторона необхідна задля створення та проведення гри.
Команди
В ComBat Games, всі користувачі об’єднуються в команди. Одразу після реєстрації вас зарахують в Demo команду, що бере участь у демонстраційній грі на демонстраційному полігоні. Зроблено це для того, щоб ви могли оцінити базові картографічні можливості застосунку та познайомитися з його управлінням.
Пізніше ви зможете залишити демонстраційну команду, приєднатися до наявних, чи створити власну. Команди спрощують реєстрацію учасників на гру, оскільки команді достатньо заявити про свій намір прийняти у ній участь. Також команди дозволяють вибудовувати ієрархічні зв’язки всередині сторін, розподіляти обов’язки та назначати відповідальних.
Вкладка “Команди” на сервері ComBat Games показує всі наявні команди, дозволяє ознайомитися з їх деталями (країна, місто, основний камуфляж, підрозділ, що моделюється\реконструюється тощо), складами, а також керувати їх учасниками. До речі, одночасно ви можете належати лише до однієї команди, і завантажувати дані кількох найближчих ігор вашої команди у свій застосунок.
ComBat Games Server допомагає переважно з плануванням заходів (створенням мап, описів, реєстрацією учасників, побудовою ланцюгів командування всередині сторін тощо), і переглядом статистичних даних після їх проведення. А от за все багатство можливостей по координації, управлінню, комунікації та покращенню ситуаційної обізнаності відповідає вже ComBat Client чи сам мобільний застосунок.
ComBat Games Client
Після встановлення, реєстрації та входу в застосунок ComBat Games підтягне вам поточну обрану на сервері гру. При включеному GPS, маркер вашого положення образу покаже ваше розташування всередині обраного полігону.
До слова, застосунок за замовчуванням працює в альбомній орієнтації екрану задля полегшення перегляду і роботи з мапами. Цю особливість можна змінити в налаштуваннях, проте в такій орієнтації дійсно зручніше працювати. Надалі вся взаємодія з застосунком здійснюється через кнопки на головному екрані, знайомитися з можливостями яких ми будемо у напрямку зліва вниз.
Синхронізація
Сама верхня кнопка у лівому кутку відповідає за синхронізацію даних. Взагалі частота автоматичного отримання\відправлення даних з сервера задається в налаштуваннях, і може складати від 10 секунд до 30 хвилин. Ви також можете активувати примусову синхронізацію вручну якщо додавали маркери на мапу і хочете аби вони швидше стали доступні іншим учасникам.
Окрім натискання цієї кнопки вас буде цікавити її колір та лічильник, що знаходиться поряд із нею. Колір показує поточний стан синхронізації: чорний – не було синхронізації з сервером, жовтий – триває процес передачі даних, зелений – успішне завершення попередньої синхронізації, червоний – провал попередньої синхронізації. Лічильник же показує кількість змін, зроблених користувачем з моменту останньої синхронізації. Значення цього лічильника скидається при кожній успішній синхронізації.
Визначення розташування
Друга кнопка в лівому меню відповідає за переміщення маркера поточного просторового розташування відповідно до даних GPS вашого пристрою. Знадобиться на випадок коли у вас довгий інтервал автоматичного оновлення розташування (що може знизити рівень використання енергії), але вам треба оновити своє положення не дочікуючись його завершення. Працює як кнопка “Де я?”, знайома вам по більшості навігаторів. Частоту оновлення розташування також можна регулювати в налаштуваннях застосунку у межах від 30 секунд до 30 хвилин.
Колір кнопки також має значення й вказує на наявність достатньої кількості супутників і даних для точного визначення розташування. Якщо даних недостатньо, то поряд з кнопкою показується лічильник, що вказує на можливу похибку від точного положення у метрах.
Управління масштабом
Нижче знаходяться дві кнопки “+” та “-“, що керують поточним масштабом зображення мапи ComBat Games. між ними в числовому вигляді зазначене значення поточного масштабу мапи. Ці масштаби вже мають бути вам знайомі після нарізання мапи на сервері ComBat Games.
Повідомлення
Кнопка із зображенням поштового конверта відкриває вам доступ до меню повідомлень.
У верхній частині цього меню знаходяться категорії та шаблони повідомлень, що часто застосовуються для опису пересування, бою, поточного стану. В категорії “Інше” можна додавати нові шаблони повідомлень.
Основна частина екрану тут відведена для показу останніх повідомлень, а нижче знаходиться селектор отримувачів з наступними значеннями: конкретні користувачі, команда, сторона. Поряд знаходиться поле введення повідомлень.
Статус
Під кнопкою повідомлень знаходиться кнопка для вибору поточного статусу.
У меню статусу ви можете обрати ваш поточний стан, іконка якого буде показуватися поряд із вашим маркером на мапі в інших учасників заходу. Доволі корисна річ для моніторингу ситуації поблизу та управляння ключовими ресурсами.
Подробиці
Верхня кнопка в правому кутку відкриває доступ до полупрозорого меню подробиць.
Вміст цього меню контекстний, і залежить від поточного обраного об’єкта. Якщо курсор встановлено в довільному місці мапи, то в меню вам показуватимуться лише координати, висота над рівнем моря, а також азимут і відстань відносно вашого поточного розміщення. Якщо ж курсор встановлено на наявний маркер, то меню деталей покаже вам куди більше інформації, пов’язаної з його позивним, роллю, командиром, рівнем заряду батареї тощо.
Мапи
Нижче кнопки подробиць знаходиться кнопка для управління мапами.
З її допомогою у вас є можливість обрати шари та джерела для зображення мапи, які були попередньо використані для створення полігону на стороні сервера ComBat Games. Кнопка “Оновити мапу” дозволяє підтягнути оновлені дані на ваш пристрій у випадку, якщо на стороні серверу були внесені якісь зміни, чи для мапи з’явилися нові сегменти, що не були доступні раніше.
Лінійка
Одною кнопкою нижче знаходиться інструмент, що називається “лінійка”.
Він дає вам можливість вимірювати відстані від поточного розташування до довільної точки на мапі. Разом із відстанню вам також наводиться інформація щодо азимута та висоти. Тривале утримання кнопки лінійки відкриє вам меню прямого введення азимуту та відстані. Так ви можете ввести значення та отримати точку та вектор відносно вашого поточного розташування.
Компас
Не менш дієвий інструмент знаходиться на сусідній кнопці “компас”.
В цьому режимі курсор жорстко фіксується по центру екрана, а поверх нього показується напівпрозорий компас. Він також дає доступ до додаткової інформації: поточних координат, азимуту, напрямів на поточні положення командира та завдання, у випадках коли вони вам назначені у відповідних меню ієрархії та наказів. Компас в ComBat Games мені особисто сподобався навіть більше ніж в TAK через свою напівпрозорість і той факт, що він не зменшує робочу область застосунку.
При тривалому натисканні кнопки компасу вам також відкриється меню прямого введення координат у обраній координатній сітці (gps datum) а курсор переміститься в обрану вами точку.
Завдання
Нижче компаса знаходиться кнопка “Завдання”, яка відкриває доступ до додаткових пунктів меню.
Тут у вас є можливість познайомитися з брифінгом гри – це той же опис, що ви давали на сервері при її створенні.
Нижче також знаходяться додаткові інструменти з деякими з яких варто познайомитися окремо.
Учасники
В меню “Учасники” у вас будуть зображені всі підключені користувачі та подробиці про їх ролі та стани. Окрім того, тут ви можете налаштовувати ієрархію, поєднуючи учасників в групи та команди. Групам привласнюються імена та відповідальні, що дозволяє організовувати ланцюги командування та ефективніше управляти учасниками на тактичному рівні.
Список шарів
Кожному з учасників, як і групам, привласнюються індивідуальні шари, на які наносяться маркери й інша інформація. В цьому меню ви можете керувати цими шарами та їх виведенням на вашому пристрої. Знадобиться на випадок, коли ви хочете сфокусуватися на виконанні певного завдання чи вашій команді, та абстрагуватися від паралельних активностей вашої сторони.
Треки
Окрім додавання маркерів, ComBat Games дозволяє також вести запис треків про ваше пересування, й обмінюватися ними в застосунку. За їх показ та керування ними відповідає пункт меню “Треки”. Це корисна річ для позначення маршрутів руху учасників та транспорту, також може застосовуватися для позначення проходів між позиціями супротивника чи небезпечних ділянок (завалів, руйнувань тощо). Трекам можна привласнювати імена й кольори, що дозволяє групувати їх залежно від сторони та призначення.
Меню
Сама нижня кнопка з правої сторони екрану – кнопка “Меню”, яка керує деякими властивостями показу, й забезпечує доступ до основних налаштувань застосунку.
Використовуючи пункти цього меню ви можете керувати звуками, поворотом мапи залежно від вашого напрямку, чи показати координатну сітку поверх мапи полігону. Всього підтримується три види сіток: градусна, кілометрова та листова, відповідно до мап Генштабу. Обрати відповідний тип можна у налаштуваннях застосунку. Також це корисний інструмент для позначення квадратів мапи при радіообміні та комунікації.
Ще одна корисна опція – нічний режим, який приглушує кольорову гаму застосунку і загальну яскравість екрана пристрою. Знадобиться не лише для економії заряду батареї, а й понизить вплив яскравого екрана на “нічне бачення” після адаптації очей до нічних умов.
Я перерахував лише незначну частину інструментів і налаштувань, доступних у застосунку ComBat Games.З детальним описом всіх пунктів меню можна ознайомитися на сайті games.combat.vision.
Нижче я приділю увагу ще й тому, для чого власне й розроблявся цей застосунок – покращенні ситуативної обізнаності, яке досягається шляхом додавання маркерів на мапу.
Додавання маркера
Для додавання маркера на мапу вам знадобиться натиснути й утримувати палець в обраній точці до появи меню “Додати”. В цьому меню вам покроково запропонують обрати тип маркера (Юніт, Маршрут, Фігура тощо), його приналежність (Противник, Союзник, Нейтральний, Невідомий, Ймовірний тощо) і категорію (Одиниця, Підрозділ, Споруда, Авіація тощо). Після вибору всіх параметрів маркеру буде привласнена відповідна піктограма, а ви також зможете додати детальну інформацію про неї (найменування, висоту, примітки тощо).
Окрім власне маркерів ви можете додавати області (Фігури) для позначення небезпечних ділянок, місцевості, яку треба перевірити тощо. Окремий пункт меню “9 Ліній”, який видно на фото вище, дозволяє позначити місце виклику медичної евакуації відповідно до однойменного протоколу НАТО.
Властивості маркера
Для всіх доданих маркерів також можна конкретизувати деякі параметри, що включають напрям та сектор. Ці подробиці дозволять обрати оптимальний напрям підходу до об’єктів та захисних споруд. Для чого відсутні параметри завжди знайдеться місце в полі подробиць, куди у вигляді текстового опису можна додати будь-які деталі.
Закладка командира
Ще одне меню, що доступне з головного екрана застосунку ComBat Ganes – меню командира. Для його появи в меню “Учасники” вам має бути привласнена відповідна роль та група.
Потягнувши скроллер в нижній частині екрана вам стане доступне меню для швидкого вибору одного чи кількох підлеглих для обміну повідомленнями чи присвоєння відповідних завдань. Вкладки “Підлеглі”, “Команда” та “Інші” дозволяють швидко фільтрувати учасників і керувати ними.
Не дивлячись на обмеження у порівнянні з бойовою версією застосунку, й ігрове спрямування, ComBat Games має доволі багату функціональність, що здатна кардинально вплинути на ситуативну обізнаність, координацію зусиль та управління групами з кількох учасників. З допомогою цього застосунку можна ефективно слідкувати за пересуваннями в реальному часі, вести комунікацію, обмінюватися даними про статус учасників та обставини довкола них. А одна лише можливість створення офлайн мап з використанням супутникових знімків (хоча і через сервер), на мою думку, здатна замінити собою більшість навігаторів за своєю актуальністю та точністю.
Як ви зрозуміли, я доволі вражений можливостями ComBat Games, та можу сказати, що він не сильно поступається TAK, хоча мені також хотілося б побачити розвиток застосунку в наступних напрямках:
- Виділення картографічної складової в окреме ядро, яке б включало офлайн мапи, створення маршрутів, навігацію по GPS, цифровий компас і лінійку. Усі можливості поверх картографічних має сенс винести в додаткові модулі, які можна активувати за бажанням.
- Не всім потрібні військові маркери й звання, ієрархії та накази, но при цьому можуть знадобитися відстежування учасників, додавання інших маркерів, обмін статусами, повідомленнями та файлами.
- Розвиток та оновлення картографічного ядра не впливало б на плагіни, а розширення чинних плагінів не впливало б на користувачів, зацікавлених виключно у картографічному ядрі.
- Можливість гнучкої тарифікації залежно від кількості використовуваних плагінів\можливостей. Плати тільки за те, чим користуєшся, і не завантажуй того, в чому відсутня потреба.
- Набір маркерів військового призначення вже є.
- Створення туристичного набору маркерів, який включав би піктограми табору, місць поповнення водних та харчових запасів, гірських притулків, рятувальних станцій та інших місць підвищеного інтересу, пов’язаних з плануванням і проходженням туристичних маршрутів. Дещо схоже на маркери з годинника Suunto Traverse Alpha Stealth, думаю, було б досить доречним.
- Створення “надзвичайного” набору маркерів, що використовувався б при ліквідації наслідків катаклізмів. Піктограми цього набору включали би руйнування, займання, затоплення, обриви ліній електро-, газо- та водопостачання тощо.
- Створення набору маркерів для позначення дорожньої ситуації тощо.
- Створення офлайн мап України з розподілом на адміністративні області. Один раз завантажуєш певну область на пристрій – і назавжди забуваєш про полігони. Маєш необхідність переміщатися межи областями – завантажуєш відповідні, чи всю країну. Допомогло б з економією місця на пристрої, особливо для тих користувачів, хто рідко вибирається за межі області.
- Спрощення структури даних. Полігони, ігри, сторони та команди – це, звісно, добре, але, знову ж таки, потрібно далеко не всім. Для більшості подій підійшла б дещо спрощена структура: мапа, операція, одна сторона і підрозділи всередині неї. Якщо була б можливість керувати цією структурою зі смартфона, без потреби використовувати сервер – було б ще краще.
- Створення Mission Pack як в TAK, які б включали всі необхідні фрагменти мапи, опис, набори маркерів тощо. Такий необхідний мінімум для участі в операції. Завантажуєш Mission Pack з інтернету, чи отримуєш файлом від іншого учасника по Bluetooth і можна діяти.
- Пошуки способів обміну даними без використання мобільного стільникового зв’язку (3G, LTE, Wi-Fi тощо). Це б підвищило надійність системи при відриві від цивілізації чи в умовах відсутності покриття. Бойова версія, до слова, вже підтримує P2P обмін даними через цифрові радіостанції. Для цивільного застосування для цих цілей можна використовувати, наприклад, APRS.
- Редизайн інтерфейсу застосунку під рекомендації Google Material Design з можливістю налаштування верхнього меню дій (як в TAK)
Я думаю, я був би не єдиним користувачем, готовим придбати вітчизняний додаток з описаними можливостями через Google Play, аби підтримати його подальший розвиток.
Залишити відповідь