First Ascent Guide – універсальний страхувально-спусковий пристрій від вітчизняного виробника висотного спорядження First Ascent.
First Ascent Guide належить до класу страхувально-спускових пристроїв типу ATC (Air Traffic Controller), що також називаються “кошиками”, “стаканами”, шайбами Штихта, Reverso (від однойменного продукту виробництва Petzl) тощо. Вони поширені в спортивному скелелазінні та альпінізмі через свою легкість, універсальність та багатофункціональність. Не останню роль в цьому зіграла можливість використання цього типу пристроїв для забезпечення різних видів страхування, а також спускання та підведення. Саме задля виконання цих функцій First Ascent Guide наділили наступними особливостями.
- Тестований згідно UIAA 129.
- Наявність вантажної та допоміжної петель.
- Жорсткий трос для транспортування та фіксації пристрою до спорядження.
- Можливість застосування для страхування (нижнього, верхнього), спускання та підведення.
- Сумісність з одинарними, подвійними та здвоєними мотузками.
- Вага: 90 г.

Конструктивно First Ascent Guide та його аналоги беруть початок з шайби Штихта – пластини округлої форми, що мала два овальних отвори для пропускання витків мотузки з її подальшим пропусканням через карабін. Завдяки перегинанню витків мотузки, й тертю обплетення об матеріал пластини, шайба Штихта забезпечувала збільшення зусилля, достатнє для утримування енергії зриву.
Принцип дії та мета залишилися сталими, але з плином часу шайба Штихта отримала ряд конструктивних покращень, що й привели до появи того, що сьогодні узагальнено називається “кошиками”. Зокрема, шайба суттєво набрала в товщині, збільшуючи тим самим площу тертя, згодом отримала “зуби”, що стали додатковим засобом гальмування, й наостанок здобула два “вуха”, що додатково розширюють її можливості.
У продажу доволі часто ви ще можете зустріти подібні пристрої без двох додаткових петель, або “вух”, зокрема Petzl Verso та його аналоги. Але, оскільки функціональна різниця між ними таки істотна, а цінова – не настільки суттєва, то раджу обирати саме пристрої з “вухами”: Petzl Reverso та героя сьогоднішнього огляду – First Ascent Guide.

First Ascent Guide, як і шайба Штихта, має два отвори для пропускання витків одинарної мотузки (діаметром від 8,9 мм), подвійних та здвоєних мотузок (діаметром від 7,5 мм). Тож при скелелазінні ви можете гнучко підлаштуватися під бажаний тип страхування та обставини. Додатково отвори також обладнані спеціальними “зубами”, завдання яких – збільшувати площу тертя при проходженні мотузки через отвори пристрою.
Як видно на фото вище, для використання First Ascent Guide вам знадобиться ще й карабін, крізь який і будуть пропускатися витки мотузки, а щоб не забути як правильно споряджати мотузки в пристрій, обабіч на корпусі нанесена схема правильного застосування. Пам’ятайте, що ходовий кінець мотузки має виходити з боку, що обладнаний “зубами” для збільшення тертя.
Також варто пам’ятати, що жорсткий сталевий трос, розміщений знизу пристрою, не є вантажним! Він не здатний витримати вашу вагу, й тим паче енергію зриву. Тож застосовувати його можна лише для транспортування самого пристрою в той час, як ви ним не користуєтесь для страхування, спускання або підведення вздовж мотузки. В жодному разі не фіксуйте First Ascent Guide карабіном до страхувальної системи за цей трос! Мотузка, пропущена крізь отвори страхувального пристрою, обов’язково має пропускатися через карабін, що кріпиться до вантажної петлі страхувальної системи.

Позаду First Ascent Guide розміщена одна з додаткових петель більшого розміру.

Це повноцінна вантажна петля, що призначена для кріплення страхувального пристрою до анкерної точки з використанням карабіна. Як видно на фото вище, розмір цієї петлі підібраний таким чином, щоб в неї можна було пропустити пруток навіть великих чи широких карабінів, як от First Ascent HMS Autolock в моєму випадку.
Закріпивши “кошик” до станції з використанням цієї петлі, ви зможете використовувати його в так званому режимі автоматичного блокування, чи “автоблока”. Він забезпечує надійне страхування в тому випадку коли той учасник пари, що страхує, знаходиться вище того учасника, який наразі проходить ділянку скельного маршруту. Нижче я ще продемонструю цю техніку детальніше.

Спереду First Ascent Guide, поряд з тими “зубами”, що підвищують силу тертя, знаходиться ще одна додаткова петля дещо меншими розмірами.

Ця петля не є вантажною, чим власне і вмотивований її невеликий розмір. Зроблено це навмисне, аби ви навіть випадково не змогли пропустити крізь неї пруток карабіна. А призначена вона для того, щоб при використанні страхувального пристрою в режимі “автоблока” у вас була можливість видати невелику довжину мотузки, для чого пристрою необхідно дещо змінити кут нахилу. Розміру петлі вам вистачить для того, щоб вставити в неї лише кінчик карабіна, й скористатися ним як важелем для зміни кута нахилу пристрою. Таким чином ви зможете плавно видати іншому учаснику пари кілька дециметрів мотузки навіть якщо страхувальний пристрій наразі завантажений його вагою.
Всі описані конструктивні особливості стануть дещо зрозумілішими, якщо ми розглянемо цей страхувально-спусковий пристрій в контексті його застосування в різноманітних сценаріях.

Перший, й найбільш очевидним, буде верхнє страхування, коли той учасник пари, який страхує, знаходиться нижче рівня того учасника, який проходить ділянку рельєфу. В цьому контексті виток мотузки вставляється в отвори пристрою так, як зображено на його стінках. Виток мотузки пропускається крізь отвір “кошика”, в нього пропускається карабін, а сам карабін протилежним боком кріпиться до страхувальної петлі (belay loop) індивідуальної страхувальної системи.
На фото вище варто звернути увагу на сталевий трос пристрою. Як бачите, він не навантажений, і ніяким чином не контактує ні з мотузкою, ні з карабіном, ні зі страхувальною системою. Це його нормальний стан під час роботи на мотузці, і таким він і має залишатися.
Далі страхування з використанням First Ascent Guide здійснюється наступним чином. Кінець мотузки, що на фото йде вгору, кріпиться до учасника, що проходитиме ділянку скельного маршруту, і видається лівою рукою відповідно до просування учасника. Кінець мотузки, що на фото йде донизу, виходить з бухти основної мотузки й постійно утримується правою рукою. Наголошую на слові постійно. Послаблюючи пальці правої руки, вона ковзає вдовж мотузки нижче, після чого мотузка знову затискається в руці, а рухом лівої руки мотузка протягується крізь страхувальний пристрій. При цьому “зуби” пристрою блокують ковзання мотузки крізь пристрій.

Для спускання мотузкою First Ascent Guide використовується дещо схожим чином. Суттєва відмінність лиш в тому, що пристрій варто кріпити не напряму в страхувальну петлю індивідуальної системи, а з використанням спускового подовження (rappel extension). Як подовження може застосовуватися відтяжка з двома муфтованими карабінами, короткий вус самострахування, складена в кілька разів анкерна стропа (в моєму випадку на фото вище це First Ascent Dyneema 13 mm) чи дейзі-чейн.
Нижче пристрою в страхувальну петлю індивідуальної системи також має кріпитися карабін з петлею-прусиком, що обмотується довкола основної мотузки. Під час спускання вона виконуватиме роль “третьої руки”, що блокуватиме рух вздовж мотузки щойно ви з якоїсь причини її відпустите. Саме тому спускання зі спусковим подовженням вважається безпечнішим, ніж спосіб де First Ascent Guide кріпився б до страхувальної петлі системи, а петля-прусик у стегнову петлю. Наголошу також, що петля-прусик при такому застосуванні має бути коротшою від подовження, щоб вузол на ній міг вчасно схопитися за мотузку, і не впирався в сам спусковий пристрій

Третій з основних сценаріїв застосування “кошика” – страхування, коли учасник пари, який страхує, знаходиться вище рівня учасника, що долає ділянку рельєфу. В цьому сценарії вам як раз і знадобиться широка додаткова петля на First Ascent Guide. В такому випадку вам знадобиться вже два карабіни: один для з’єднання анкерної стропи станції зі страхувально-спусковим пристроєм, другий – для утримання витка мотузки, пропущеного крізь отвори пристрою.
При такому застосуванні слід приділяти особливу увагу положенню кінців мотузки. Закладається в пристрій вона так само як, і в випадку зі страхуванням, що вже описувався вище. Кореневий кінець, що йде в бухту мотузки, так само має проходити крізь “зуби” пристрою, а кінець, що виходить зверху – йде до другого учасника пари. Коли він здіймається рельєфом, то надлишок мотузки протягується крізь пристрій зусиллями того учасника, який страхує. Все, що йому необхідно робити – це слідкувати за підведенням напарника, й вчасно протягувати мотузку крізь пристрій. У випадку зриву ходовий кінець мотузки навантажується й заштовхує кореневий кінець все глибше в “зуби” пристрою, посилюючи тим самим силу тертя, й блокуючи проходження мотузки крізь пристрій. Це і є той самий ефект автоматичного блокування, або “автоблоку”, про який я вже згадував вище.
Той факт, що “кошик” має два отвори для пропускання мотузки, дозволяє використовувати його для одночасного страхування двох осіб силами однієї людини, що забезпечує страхування. Це може суттєво підвищити загальний темп проходження певних ділянок скельними трійками, й часто застосовується гідами при тренуваннях, чи комерційних сходженнях невеликими групами. Можливо саме через це First Ascent Guide й отримав свою назву. Окрім страхування з верхньої станції, режим “автоблока” дозволяє застосовувати First Ascent Guide для фіксації прогресу при підведенні мотузкою, але я певно лишу цей сценарій для окремої публікації.
Придбати страхувально-спусковий пристрій First Ascent Guide, представлений в огляді, можна в офіційному магазині виробника firstascent.kiev.ua.









Залишити відповідь